X
تبلیغات
معلم - تعریف و مفهوم چند رسانه ای ها

معلم

خلاقیت و نو آوری

تعریف و مفهوم چند رسانه ای ها

مزایای استفاده آموزشی از چند رسانه ای ها

چند رسانه ای ها به گسترش دانش در عصر اطلاعات کمک فراوانی می کنند به این سبب بازار این نوع رسانه ها در جهان به سرعت در حال گسترش است برخی از مزایای چند رسانه ای ها عبارتند از :

استفاده از حواس چندگانه برای یادگیری

تمرین بیشتر برای رسیدن به حد تسلط

تسهیل مشارکت نیان دانش آموزان

کمک به دانش آموزان برای ایجاد ارتباط میان مفاهیم

انعطاف پذیر بودن برنامه در مقابل نیاز یادگیرندگان

فراهم آوردن محیط یادگیری دوستانه

شیوه های استفاده از چند رسانه ای ها در آموزش
لینچ استفاده از چند رسانه ای ها را به سه روش امکان پذیر می داند:

ارائه یا نمایش : در این شیوه معلم می تواند از چند رسانه ای ها برای ارائه دیداری – شنیداری مطالب کمک بگیرد

یادگیری مشارکتی : هنگامی که دانش آموزان به صورت گروهی کار می کنند استفاده از چند رسانه ای ها روابط بین گروه را تسهیل می کند

یادگیری انفرادی : در این صورت دانش آموزان می توانند به صورت انفرادی و مستقل به یادگیری بپردازند تعاملی که بین نرم افزار و کاربر ایجاد می شود و امکانات چند رسانه ای یادگیرنده را راهنمایی می کند و یادگیری او را سبب می شود

چند رسانه ای ها و آموزش مفاهیم
امروزه استفاده از چند رسانه ای ها برای آموزش انواع بازده های یادگیری رایج است در مجموع ادبیات موجود نشان دهنده آن است که چند رسانه ای ها باعث غنی تر شدن محیط یادگیری می شوند بنابر پژوهشی که ادواردز و فریتز انجام داده اند ارائه درس از طریق چند رسانه ای های آموزشی در یادگیری مفهوم موثر است

یادگیری از طریق چند رسانه ای های آموزشی لذت بخش تر و جذاب تر است واز نظر آموزشی به بازده های متفاوتی چون یادگیری و کاربرد مفاهیم منجر می شود

برای آموزش مفاهیم برنامه های چند رسانه ای متعددی تهیه شده است  برای مثال می توان به  سمال تاکر اشاره کرد

این برنامه یک محیط یادگیری چنر رسانه ای است که برای یادگیری مفاهیم طراحی شده است

در زمینه علوم برای موضوعاتی چون طبیعت ، موجودات زنده و غیر زنده ، آلودگی محیط زیست و تاثیرات از بین رفتن لایه اوزون ، زندگی گیاهان ، جریان الکتریسته ، حواس انسان و ..... چند رسانه ای های آموزشی ساخته شده و تاثیر آنها بر یادگیری دانش آموزان بررسی شده است در یکی از این پژوهشها این نتیجه به دست آمده که استفاده از چند رسانه ای ها سبب افزایش انگیزه و ارتقای کیفی یادگیری دانش آموزان می شود و باعث می شود شاگردان مفاهیم و موضوعات را خوب یادبگیرند

چند رسانه ای ها در اینترنت
                             

   تقریبا هر رایانه ی شخصی که امروزه تولید می شود از قابلیت ارائه ی محتوای چند رسانه ای برای سرگرمی تبلیغات یا آموزش برخوردار بوده است واژه ی آموزشی تفریحی در مواردی به کار می رود که سرگرمی ها و تفرحات چند رسانه ای با اهداف آموزشی تلفیق شوند اگرچه ممکن است استفاده از چند رسانه ای ها به شکل دیسک های فشرده و دی وی دی در منازل و کلاس های درس امری عادی و پیش پا افتاده تلقی شود اما هنوز حضور چند رسانه ای ها در اینترنت یک واقعیت عادی نیست زیرا سرعت اتصال به شبکه جهان گستر وب کیفیت و کمیت انتقال داده ها را کاهش می دهد حتی با دستگاههای بدون سیم و با سیم با سرعت بسیار بالا انتقال صدا با حجم زیاد پویا نمایی ها و فایل های ویدئویی وقت گیر و خسته کننده است

رشد ناگهانی وبلاگها و نظامهای مدیریت محتوا منجر به ساختن و عرضه نظامهای جهانی وب شد برای مثال وب سیتی یا بلک بورد فضایی را برای اساتید و یادگیرندگان ایجاد می کنند تا آنان بتوانند محتوای دوره شان را بدون کمک برنامه ریزان و طراحان  تولید وروزآمد کنند

آیا استفاده از اینترنت در امر آموزش برای همه فرهنگها میسر است؟

یادگیری و آموزش مبتنی بر اینترنت یکی از عناصر جوامع تکنولوژیک است فرهنگ فناوری دانش آموزان را برای تعامل گسترده با رایانه برای مقاصد آموزشی و تفریحی آماده می کند اما در کشورهای کمتر توسعه یافته و حتی در جوامع تکنولوژیک گروههایی به دلایل اخلافی و فلسفی از این فناوری به طور کامل بهره نمی گیرند یکی دیگر از جنبه های فرهنگی شکاف بین طبقات اجتماعی در ارتباط با ایدگیری از طریق اینترنت است از دیدگاه نظری این شکاف را هنگامی می توان از بین برد که رایانه و اینترنت به ارزانی رادیو و تلویزیون باشد اما چنین آرزویی هنوز تحقق نیافته است                                                   

منبع:

http://www.chatrehamoozesh.blogfa.com/
+ نوشته شده در  یکشنبه پنجم اردیبهشت 1389ساعت 23:24  توسط تفکر  |